torsdag 2 april 2009

Dagen innan operation.

Dagen började tidigt den 23/3 redan kl.6:00 och natten dagen till ära var bedrövlig. Nervös, svårt att sova, pyttarna vakna mellan kl.2:30-3:30.
Duschade o gjorde mig iordning, väckte sonen o gav han frukost. Han fick vara den som tog lite före operations kort på mig.
Väckte pyttarna o klädda dom och sen kom lilla mamma o tog dom till dagis. Jag lämnade Victor hos min granne så Victor fick slå följe med deras barn till skolan.
Själv åkte jag upp och lämnade mina nycklar på jobbet, sen vidare o lämnade in bilen på volvo igen.
Där hämtade mamma upp mig och så vinkade hon av mig vid kga lasarett där jag mötte upp den andra tjejen från kga som skulle göra samma op som jag. Hade ju sådan tur så jag fick op samtidigt som en jag känner.
Kl.8:45 hoppar vi in i jumbolansen som är ganska full men i örebro går många av så då sätter vi oss bak i bussen där sätena är större o bekvämare.
I enköping kom en anslutningsbil och hämtade upp oss för att köra oss till Ersta. Ja den mannen som körde kunde verkligen prata.
Framme vid Ersta så checkade vi in på Ersta patienthotell o tänkte passa på att vila lite innan träffen med narkosläkaren men då höll de på för fullt med vårat rum så vi gick över till Ersta trots att det var en timme innan det var dags för att träffa narkosläkaren.
En sköterska kom och gav mig ett formulär att fylla i, vägning o mätning...hade gått ner 6kg.
Sen var det dags för narkosläkaren som informerade mig om hur det går till att bli sövd.
Nu var det sjukgymnastens tur att informera om fot o bengymnastik som man ska börja med på en gång då jag vaknat samt att blåsa i en pipa. Det har blivit omordent att blåsa i flaska så nu får man en slags pipa =) Man ska heller inte lyfta något på 3veckor o sen låta kroppen känna efter vad den orkar.
Sen var det en tjej från forskningsenheten som kom med ett formulär o som undrade om jag ville ställa upp för forskningen och det gör jag ju givetvis. Under operationen så skulle de ta ett blodprov och en bit fett stor som en sockerbit. Det tyckte jag var snålt hon kunde ha fått tagit massor av fett från magen men hon envisades med att det räckte med en socker bit, jag försökte ju iallafall ;)
När vi var klara där så gick vi till våran vårdavdelning och hälsade på och fick oss en varsin Immovan 7,5mg att sova på, för jag vet att trots att jag var trött o sliten efter resan så skulle jag haft svårt att somna annars.
Vidare för provtagning och sen var vi klara för dagen.
Tillbaka till vårat hotellrum där vi inser att vi ska dela på en 160cm bred säng, vi skrattade gott åt att två så små flickor ska dela på en så enormt stor säng...tur vi fick sömntablett hahaha.
Dags för duschning: hårtvätt, tvåla in hela kroppen och det värsta av allt grov navelrengöring...bläh va jag tyvker det är äckligt med navlar. Jo hade man dessutom ett stort navelhål så var det extra viktigt att tvätta o då med tops, jamen vilken tur att jag har en stor navel då...burr.
Låg sen o kikade på TV.
Kl.20:00 tog vi vår sömntablett och somnade ganska fort. Vaknade vid 3 o sen fortsatte jag att somna av o till fram till klockan 6.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar